Friday, March 20, 2009

Host Program, ajutor pentru cei nou veniti in Canada

Inainte de a ajunge in Canada multi se intreaba "Ce vom face acolo la inceput? Cum ne vom descurca?". Este adevarat ca majoritatea au pe cineva sau ceva care sa-i astepte la incept de drum. Iar in ultimul timp s-au inmultit canalele de informare si nu mai este asa de greu sa afli cum sa-ti faci un cont bancar, cum sa aplici pentru asigurarea de sanatate sau cum sa iei primul permis de conducere. Dar de multe ori este foarte greu sa cunosti oameni care sa traiasca precum canadienii. Este dificil sa-ti schimbi modul de a privi lucrurile stand langa cei care gandesc la fel ca tine. Impactul cu noua cultura este de multe ori dureros.
Canada fiind una din tarile care accepta emigrantii si refugiatii din toata lumea a trebuit sa creeze si parghiile pentru acomodarea cat mai rapida si facila a acestora in comunitati. Iar pentru ca in aceasta tara comunitatea joaca un rol major in dezvoltarea si mentinerea stabilitatii sociale a fost conceput programul Host pentru ca noii veniti sa fie invatati cum sa traiasca in Canada.
Ce este programul Host?Programul Host a fost initiat in 1987 ca raspuns la sosirea in Canada a refugiatilor din sud estul Asiei dar a devenit unul din cele mai importante activitati ale asociatilor de servicii pentru imigrare. Este un program federal fondat cu scopul de a facilita intalnirea noilor veniti cu voluntari canadieni. Prin intalnirile acestora se exerseaza limba engleza sau franceza, se pot afla informatii referitoare la serviciile publice, ajutor in vederea cautarii unei slujbe fiind uneori recomandari valabile. Nu e de neglijat nici faptul ca impreuna pot participa la activitati comunitare, socializand. Si foarte important, se pot depasi momentele de stres datorate mutarii in alta tara.
Este considerat ca prin acest program iti faci un prieten. Un prieten canadian,voluntar, care isi sacrifica o parte din timpul sau pentru a te sustine si a avea cu cine sa vorbesti, sa pui intrebari si sa ai cu cine te intalni. Dar el nu este obligat sa te gazduiasca sau sa te ajute financiar. El doar te sustine in incercarea de a te acomoda cat mai repede.
Unde gasiti hostul? Singurul lucru care il aveti de facut este sa cautati o asociatie de servicii pentru imigranti in zona in care locuiti (lista acestora o gasiti pe siteul CIC, http://www.cic.gc.ca/english/resources/publications/welcome/wel-20e.asp) si sa va inscrieti in program. Ei vor cauta un voluntar pentru voi, uneori sa se potriveasca profilului vostru: varsta, studii etc.
Stiu ca multi ar spune "la ce am nevoie de host, cand am venit la rude/prieteni din tara mea natala, am aici cine sa ma sustina". Exact aceasta este si ideea. El, "hostul" este altceva. Un alt punct de sprijin, o alta cale de ati face o idee despre viata de aici.
Ca exemplu, eu nu aveam nevoie de host, sa zicem din mandrie. Plus ca am pe cineva venit de foarte multi ani in Canada unde mai socializez. Dar am fost sunati si ni s-a propus o intalnire cu o familie voluntara. Am acceptat si acum nu regretam. Am inceput prin a ne intalni o data, apoi am fost invitati la cottage, ei au fost invitati la ziua fetitei mele, am luat cina impreuna, si acum pot spune ca ne-am mai facut un prieten. Poate nu se intampla de fiecare data asa. Dar este o oportunitate. Nu costa decat putin timp petrecut cu cineva nascut aici. Timp oferit si de acesta.
Este un pas mic spre integrare dar merita facut.

3 comments:

Anonymous said...

Hello,
Mai scrie.
E straniu, dar socul cultural, chiar si cel in directia "up" poate fi unul dureros. Hai sa te fac sa razi putin: o cunostinta de-a mea (din Germania) are bebelus si a chemat o fata dintr-un sat din zona ca si au-pair. Fata are 18 ani, e incredibil de bine crescuta, roseste, vad tot mai rar asa ceva..In fine, intr-o zi cunostinta mea era revoltata de faptul ca fata consumase jumatate din rola de hartie de bucatarie ca sa stearga pe jos, a vorbit urat si a injurat-o. I-am zis ca asta tine de socul cultural: pur si simplu fata nu a folosit o rola de bucatarie si nici macar nu isi pune problema ca poate nu iti permiti sau ca rola de bucatarie are alt rol... din punctul ei de vedere niste hartie nu are nici o insemnatate pentru tine, tu esti deasupra acestor lucruri; spune-i frumos sa foloseasca un mop pe care sa il spele apoi si sa il puna la uscat.
Imi dau seama cum s-a simtit fata, cand a primit in fata cuvinte dure, fara sa priceapa macar ce se petrece de fapt.


Acestea sunt "little things", dar totusi unde de soc, Chris, si te fac sa suferi. Daca ai putea sa nu le pui la suflet...cand le vezi venind, incearca sa le primesti altfel decat direct in inima.
N.

Chrislord said...

Scuze N. (banuiesc ca N vine de la nora) ca am vazut commentul abia dupa cateva luni (nu prea intru pe blog, desi l-am creat). De scris m-am hotarat sa scriu de curand, dar pe p...arerea mea. Sincer nu am inteles legatura intre subiectul cu hostul (care fie vorba intre noi, acesta a fost un articol publicat de mine intr-o revista romaneasca din toronto),socul integrarii si suferinta. Dar multumesc pentru povestirea cu fata si rolul de hartie.

VictorCh said...

Off-topic:

1. Comentez pt prima oara pe acest blog (unde am ajuns de pe profilul personal, pe care l-am gasit urmand linkul atasat semnaturii la un comentariu pe http://lumeaaltfel.blogspot.com/2010/09/pe-pasune.html ) - bine te-am gasit, spor si succes!
2. Pacat de blog cu scriitura buna si subiecte interesante sa ramana asa abandonat! Ai putea face din el un tutorial pt proaspetii emigranti romani, imigranti in Canada - cred ca ar ajunge ceva de referinta. Ar fi oarecum echivalentul on-line al Programului Host despre care vorbesti in articol, si ar avea (in plus fata de acesta) avantajul suplimentar de a putea fi accesat INAINTEA emigrarii, DUPA sau INAINTEA luarii hotararii in acest sens, in vederea unei mai bune pregatiri (fizice si - mai ales - psihologice) IN VEDEREA unei (eventuale) ulterioare emigrari spre Canada - in special pt cei care NU au cunostinte pe acolo (or mai fi si din acestia).
3. Presupun ca dumneata te astepti ca eventualii dumitale cititori sa-ti citeasca articolele "in integrum" - nu crezi ca ar fi frumos, civilizat si politicos ca la fel sa procedezi si dumneata la intrarea pe alt blog? (Sau macar - daca TOT comentezi pe marginea unui articol incomplet citit - ai putea sa nu mentionezi in text necitirea intregului articol; gandeste-te cum se simte autorul citindu-ti comentariul.)

Followers